Zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Wójt Gminy informuje, że od stycznia 2021 roku właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi mogą skorzystać ze zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zwolnienie wynosi 1 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość. Warunkiem zwolnienia jest złożenie deklaracji o posiadaniu kompostownika przydomowego i kompostowaniu bioodpadów stanowiących odpady komunalne. Druk deklaracji można pobrać ze strony internetowej Urzędu Gminy Żmudź lub w Urzędzie Gminy Żmudź
Profesjonalne wsparcie fachowców dla mieszkańców Gminy Żmudź
Z uwagi na zaistniałą sytuacją epidemiologiczną w kraju i problemy z nią związane zachęcamy do korzystania z profesjonalnego wsparcia fachowców: psychologa oraz terapeuty terapii uzależnień.
Profesjonalne wsparcie psychologa. Szczegóły pod nr tel. 82 568 01 29 - Ośrodek Pomocy Społecznej w Żmudzi. Harmonogram pracy psychologa:
Punkt Konsultacyjny Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Terapeuta ds. uzależnień - aktualny harmonogram pracy terapeuty dostępny jest u Pani Marty Grabowskiej-Piątek w pok. nr 3 w Urzędzie Gminy Żmudź, ul. Kasztanowa 22, 22-114 Żmudź, tel. 82 568 01 82
Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w II Wojewódzkim Konkursie na Palmę i Pisankę Wielkanocną.
Organizatorem konkursu jest p. Beata Mazurek - Poseł do Parlamentu Europejskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie oraz Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie.
Konkurs rozpoczyna się w dniu 15 lutego 2021 roku i trwa do 28 marca 2021 roku. Warunkiem udziału w konkursie jest dostarczenie przez właściwe starostwa powiatowe (z terenu województwa lubelskiego) prac konkursowych do dnia 9 marca 2021 r. wraz z prawidłowo wypełnionymi kartami zgłoszeniowymi, pocztą lub osobiście do siedziby WOK.
Uroczyste rozstrzygnięcie odbędzie się 28 marca 2021 r. w Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie.
Stowarzyszenie Hospicjum Domowe Stowarzyszenie Hospicjum Domowe im. ks. kan. Kazimierza Malinowskiego ma status organizacji pożytku publicznego. A to oznacza, że dokonując corocznego rozliczenia z fiskusem, 1% swojego podatku podobnie jak w latach ubiegłych, można przekazać właśnie chełmskiemu hospicjum.
Wszystkim, którzy się na to zdecydują stowarzyszenie proponuje pomoc przy wypełnieniu PIT. Nie chcesz sam wypełniać zeznania podatkowego, ale chcesz wesprzeć swoim 1% naszych podopiecznych? Zgłoś się do nas. Wypełnimy deklarację za ciebie.
Do końca kwietnia w każdy poniedziałek w godzinach 16.00-18.00, w nowej siedzibie biura stowarzyszenia przy ul. Starościńskiej 4A, (budynek Estrady Dziecięcej i były klub ChSM obok PM nr 2) , na podatników czekać będzie księgowa. Pomoże i doradzi bezpłatnie każdemu, kto zdecyduje się przekazać 1% chełmskiemu hospicjum. Osoby odwiedzające biuro hospicjum prosimy o założenie maseczek oraz dezynfekcje rąk przed wejściem. Ze w2zględów sanitarnych prosimy tez o korzystanie z własnego długopisu.
- Zapraszamy również emerytów i rencistów. Otrzymują oni PIT za dany rok podatkowy z ZUS. To sprawia, że nie muszą samodzielnie składać deklaracji podatkowej – zachęca Justyna Pietrzyk, rzecznik prasowy Hospicjum ks. Malinowskiego. – Wielu z nich zastanawia się, czy w tej sytuacji oni także mogą przekazać swój jeden procent OPP. Oczywiście mogą to zrobić. Jeśli emeryt chce przekazać 1% podatku na cele organizacji pożytku publicznego musi się jednak samodzielnie rozliczyć z fiskusem. Ale jeśli zdecyduje się przekazać 1% właśnie chełmskiemu hospicjum, wyręczymy go w tym- zapewnia rzecznik.
Tych, którzy zdecydują się sami wypełnić swój PIT również zachęcamy do przekazania 1 % podatku naszemu hospicjum. Aby to zrobić wystarczy wpisać w swoim rocznym zeznaniu podatkowym: Stowarzyszenie Hospicjum Domowe im. ks. kan. Kazimierza Malinowskiego w Chełmie i nr KRS 0000342853 oraz wyliczoną kwotę 1% podatku po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.
Na co zostaną przeznaczone przekazane pieniądze? Głównie na opiekę medyczną nad chorymi na nowotwory. Zebrane środki pozwolą jeszcze bardziej skutecznie pomagać od strony medycznej naszym podopiecznym. Chorymi w domach zajmuje się zespół hospicyjny który tworzą: lekarz opieki paliatywnej, pielęgniarki, fizjoterapeuta, psycholog. W miarę potrzeb stałą pomocą służy również prawnik, pracownik socjalny i kapelan hospicjum. Naszym celem jest niesienie pomocy chorym, znajdującym się w terminalnej fazie choroby - głównie nowotworowej i chorym przewlekle - oraz ich rodzinom. Pomimo trwającej pandemii, obecnie w domach, przy zastosowaniu szczególnych środków ochrony osobistej ( maseczki, rękawiczki, fartuchy oraz płyny przeciwbakteryjne i dezynfekujące) opiekujemy się 20 chorymi.
W ubiegłym roku znaczną część z pozyskanych środków hospicjum przeznaczyło na zakup różnych artykułów medycznych a także bardzo potrzebnego sprzętu: łóżka rehabilitacyjne, wózki, chodziki, koncentratory tlenu. Sprzęt z naszej wypożyczalni udostępniamy bezpłatnie chorym będącym pod opieką hospicjum. Gdy ktoś ma w rodzinie osobę chorą, to wszystkie oszczędności pochłania jego leczenie. Rozumiemy taką sytuację i dlatego sprzęt rehabilitacyjny wypożyczamy bezpłatnie – mówi prezes Boniecki apelując jednocześnie by w tym roku również podczas rozliczeń podatnicy pamiętali o hospicjum. - Chcę przypomnieć, że za opiekę medyczną i wszelkie zabiegi rodzina chorego nie płaci.
W tym roku środki uzyskane z 1% Stowarzyszenie zamierza także przeznaczyć na prace przygotowawcze związane z budową w Nowinach k. Chełma kompleksu budynków Domu Hospicjum Stacjonarnego, Domu Opieki Długoterminowej i Domu Opieki Wyręczającej. Będzie ono uzupełnieniem funkcjonującego już dwunasty rok Hospicjum Domowego im. Ks. kan. K. Malinowskiego.
W mieście i powiecie chełmskim nie ma jeszcze takiej placówki. Jest bardzo potrzebna, społeczeństwo się starzeje, przybywa osób z chorobami nowotworowymi. Coraz częściej zdarza się, że rodzina z różnych powodów nie jest w stanie w domu opiekować się samodzielnie ciężko chorą osobą. Dlatego aby zapewnić choremu godne życie, potrzebne jest stacjonarne hospicjum z pełną i fachową kadrą medyczną. –dodaje Boniecki. Jako Hospicjum Domowe im. ks. kan. K. Malinowskiego, nie jesteśmy w stanie sami podołać finansowo tak dużej inwestycji. Dlatego też prosimy wszystkich o wsparcie, choćby poprzez przekazanie tzw. jednego procenta. Niech ten planowany przez nas dom opieki hospicyjnej wraz z obiektami towarzyszącymi, będzie także darem serca i pamiątką od wszystkich Chełmian dla ludzi potrzebujących wsparcia na czas choroby i starości. Przekazanie 1% podatku może być taką cegiełką od serca przybliżającą drogę do realizacji tego niezbędnego społecznie dzieła- dodaje Boniecki. – Obecnie trwają prace adaptacyjne nad pozyskanym przez nas projektem architektonicznym. Prowadzi je jedna z chełmskich pracowni architektonicznych. Efekty pracy architektów poznamy niebawem. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenia budowlanego i prowadzenie wszelkich prac inżynieryjnych na samej działce- podkreśla Boniecki.
- Nie mamy kontraktu z NFZ, ale dzięki środkom pozyskanym z 1% nasza opieka medyczna jest całkowicie bezpłatna i możemy służyć pomocą chorym nie tylko z miasta Chełm, lecz i gmin powiatu chełmskiego - podsumowuje prezes Boniecki. Stowarzyszenie Hospicjum im. ks. kan. K. Malinowskiego prowadzi też dwie bezpłatne grupy wsparcia: dla osób w żałobie i po chorobie nowotworowej. W czasie pandemii spotkania odbywają się w znacznym stopniu przez Internet oraz telefonicznie.
Przypominamy, że przekazanie 1% ofiarodawców nie kosztuje zupełnie nic. Po prostu kwota odpowiadająca 1 procentowi podatku, zamiast do skarbu państwa, trafia do wskazanej organizacji pożytku publicznego.
W imieniu naszych podopiecznych, dziękujemy za każdy 1%. W ubiegłym roku z tego tytułu na konto Hospicjum Domowego ks. Malinowskiego trafiło prawie 115 tysięcy złotych.
Osoby które będą chciały rozliczyć podatek samodzielnie, mogą skorzystać z bezpłatnego programu e- PiT. Można go pobrać ze strony naszego stowarzyszenia www. hdchelm.cba.pl
W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją dotyczącą zagrożenia epidemiologicznego spowodowanego koronawirusem mając na uwadze zdrowie interesantów zwracam się z uprzejmą prośbą o wcześniejsze telefoniczne konsultowanie się z pracownikami Urzędu Gminy Żmudź celem ustalenia terminu i sposobu załatwienia spraw. Jednocześnie informuję, że interesanci są wpuszczani do budynku Urzędu Gminy pojedynczo. Ponadto zwracam się z apelem o dokonywanie płatności przelewem.
Numery kont bankowych: Bank Spółdzielczy w Leśniowicach, Oddział w Żmudzi Podatki i inne opłaty (53 8195 0009 2003 0050 0340 0001) Gospodarowanie odpadami (13 8195 0009 2003 0050 0340 0042)