Z aplikacji mZUS można korzystać na urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi Android i iOS. Aplikację należy pobierać wyłącznie ze sklepów Google Play oraz App Store.
Dla kogo przeznaczona jest aplikacja mZUS
Aplikacja mZUS jest przeznaczona dla osób, które mogą skorzystać z programów świadczeń dla rodziny:
- świadczenia wychowawczego 500+,
- świadczenia dobry start 300+,
- dofinansowania opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna (z wyjątkiem dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych i dyrektorów regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych),
- rodzinnego kapitału opiekuńczego.
Więcej informacji o świadczeniach dla rodzin.
Za pośrednictwem aplikacji możesz:
- w prosty sposób złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze 500+, świadczenie dobry start 300+, dofinansowanie opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna oraz rodzinny kapitał opiekuńczy;
Jeśli wcześniej składałeś do nas wniosek o świadczenie 300+ lub 500+ i przyznaliśmy Ci świadczenie, możesz na jego podstawie utworzyć nowy wniosek. Do kreatora pobiorą się wszystkie Twoje dane. Jeśli coś się zmieniło, możesz to poprawić.
Jeśli tworzysz dowolny wniosek i masz dzieci zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS, możesz w kreatorze wybrać dane tych dzieci. Dzięki temu nie musisz ich wprowadzać ręcznie.
Jeśli chcesz poinformować o zmianie placówki lub opiekuna albo o zakończeniu uczęszczania dziecka do żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna, możesz wskazać dziecko zgłoszone w poprzednim wniosku o dofinansowanie. Do kreatora pobiorą się wszystkie dane dziecka (w tym informacje o poprzednich danych żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna).
Tutorial - jak złożyć wniosek 500+ przez aplikację mobilną mZUS (link do YouTube)
- szybko sprawdzić, co się dzieje z Twoim wnioskiem – zobaczysz jego status;
W aplikacji masz dostęp do wniosków, które trafiły do ZUS różnymi kanałami, tj. przez: aplikację mZUS, Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowość elektroniczną lub system Emp@tia.
- podejrzeć dane o wypłatach Twoich świadczeń – sprawdzisz kwotę świadczenia i termin jego wypłaty;
- nawiązać telefoniczny kontakt z infolinią ZUS – jeśli zezwolisz na połączenie, aplikacja wybierze numer do Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) na Twoim urządzeniu;
- napisać wiadomość do COT ZUS i odczytać odpowiedź na nią – w aplikacji będziesz mieć dostęp do pełnej korespondencji z COT;
- umówić wizytę w placówce ZUS – w aplikacji możesz wybrać placówkę ZUS i wskazać termin, w którym chcesz umówić się na wizytę;
- przejść do strony, która umożliwia rezerwację e-wizyty w ZUS – na Twoim urządzeniu uruchomi się przeglądarka internetowa z dostępem do strony, na której umówisz e-wizytę;
- odczytać powiadomienia, które pojawiły się na Twoim profilu PUE – jeśli na Twoim PUE pojawiła się wiadomość, zobaczysz ją również w aplikacji (może to być np. informacja o wystawionym zwolnieniu lekarskim e-ZLA);
- otrzymać komunikaty przeznaczone dla aplikacji mZUS – przypomnimy Ci np. o możliwości składania wniosków na nowy okres świadczeniowy;
- działać w imieniu osoby, która nadała Ci upoważnienie do PUE ZUS – jeśli na PUE ZUS masz upoważnienie do obsługi innej osoby, możesz w aplikacji wybrać jej konto i sprawdzić np. status złożonego wniosku o świadczenie dla rodziny;
- sprawdzić, co się zmieniło w nowej wersji aplikacji – gdy udostępnimy nową wersję aplikacji z kolejnymi funkcjami, poinformujemy Cię o tym, co się w niej zmieniło.
Jak działają wszystkie funkcje aplikacji mZUS, sprawdzisz w "Podręczniku użytkownika" (pdf 3,3 MB)
Zanim zainstalujesz aplikację
Aplikację mobilną mZUS – po zainstalowaniu na smartfonie lub tablecie – trzeba połączyć ze swoim profilem na PUE ZUS. Sprawdź, jak to zrobić, w instrukcji "Jak aktywować aplikację mZUS" (pdf 2,7 MB). Przed instalacją aplikacji upewnij się, że masz profil na PUE ZUS i jest on aktywny. Informacje o tym, jak założyć profil na PUE ZUS.
Najczęściej zadawane pytania (docx 51 Kb).
Tutorial - powiązanie aplikacji mobilnej mZUS z PUE ZUS (link do YouTube).